Cabrinha FX 2017
Vanaf €1.149,00
Nieuw: De maat 5m2. Minder rekbaar bridle-touw. Ergonomische ventielen, die geheel in rubber zijn omsloten. Dikkere draad in de leading edge.
Materialen: Volae 2 Double Ripstop (exclusief voor Cabrinha ontwikkeld), dacron en kevlar-verstevigingen op kwetsbare stukken.
Frame: ‘Skeletal Frame’, hierbij worden in het frame meerdere lagen dacron en polyester vastgestikt en verlijmd.
Stuurlijn-instellingen: 3 op de lijnen van de bar (voor meer of minder wind) en 3 op de wingtip (voor meer of minder bardruk).
Bridle-instellingen op de leading edge (voor positie van de kite in het windvenster): 0
Pulleys: Nee
Bumpers: Ja, met padding
Self-rescue handles: Nee
Extra: Dynamic Arc zorgt voor twee verschillende vormen van de kite. Eén ontstaat automatisch zodra je de kite oplaat (ideaal voor kite in de lucht) en de ander zodra de kite in het water valt (ideaal voor waterstarten).
Categorienaam fabikant: Freestyle / crossover
Verkrijgbare kleuren: blauw/rood/grijs of oranje/geel/zwart.
Specs
Jaar: | MERK: | PRIJS VANAF (€): | MAAT: | BEREIK (Kn): | BREEDTE BAR: | LIJNEN (M): | PRIJS KITE ONLY (€): | PRIJS BAR (€): |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2017 | Cabrinha | 1149 | 5 6 7 8 9 10 12 14 | 20 - 40 17 - 35 14 - 33 13 - 28 12 - 26 11 - 25 10 - 23 8 - 21 | 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 44 / 52 / 60 | 24 24 24 24 24 24 24 24 | 1149 1199 1249 1299 1349 1399 1499 1599 | 449 449 449 449 449 449 449 449 |
De Cabrinha FX is dé kite van pro rider Nick Jacobsen, de kite waarmee hij het huidige Woo-wereldrecord sprong van 28.6 meter. Cabrinha zelf omschrijft de kite als een freestyle-/crossover-kite met 3 struts, een modified c-shape arc en box wing tips.
Cabrinha heeft niet stil gezeten voor 2017 en heeft veel gewerkt aan details en duurzaamheid van de kites. Zo hebben alle kites minder
rekbare lijnen gekregen in de bridle. Hierdoor zou de kite directer sturen. Ook is er een dikkere draad gebruikt voor de naden in de leading
edge om de kite duurzamer te maken en zijn er nieuwe ventielen en clips (Sprint System) waardoor de kite sneller vol- en leegloopt. De
ventielen zijn met een rubber omhulsel omwikkeld, waardoor het er ook mooi en strak uitziet. Dus geen neopreen hoesje met stiksels meer.
Zo kan er geen zand meer tussenkomen. Wel is ons opgevallen dat er zand blijft plakken aan het rubber, maar dat kan weinig kwaad.
Bij het oppompen kan de slang direct op de kite worden aangesloten middels een Boston-ventiel. Handig is dat de slang kan worden
vastgezet met een bajonetsluiting. Er is geen speciale adapter nodig. Hierdoor heb je een groot gat waardoor de kite snel oppompt.
Het hele systeem wordt na het oppompen netjes afgeschermd door een kap die over het ventiel gaat. Deze zet je vast met klittenband. Met
de clips kun je de struts dicht of open zetten. Cabrinha gebruikt Volae 2 Double Ripstop-doek wat exclusief samen met Cabrinha
is ontwikkeld, specifiek voor het kiteboarden. Verder heeft de kite dacron en kevlar-verstevigingen op kwetsbare stukken. Cabrinha maakt
gebruik van een ‘Skeletal Frame’, hierbij worden in het frame meerdere lagen dacron en polyester vastgestikt en verlijmd om een rigide
en vormvast frame te verkrijgen.
De FX heeft drie stuurlijn-instellingen (knoopjes) om de lijnen van de bar aan de kite te bevestigen. Hiermee kun je de kite instellen met
meer of minder power. Er zitten ook twee bevestigingen (A of B setting) op de wingtip voor meer of minder bardruk. De kite heeft geen
pulleys om zo een direct vaargevoel te verkrijgen. De kite heeft bumpers met padding zodat ie tegen een stootje kan. Er zitten vier latten in
de trailing edge om klapperen tegen te gaan. De kite heeft verder Pure Pofile Panels waarbij de meerdere stroken doek in de lengterichting
liggen. Zo zijn er wel veel naden, maar het verbetert samen met meer segmenten in de leading edge wel het aerodynamisch profiel.
Bij de FX lopen de panelen niet helemaal door naar achter. De Dynamic Arc zorgt voor twee verschillende vormen van de kite. Eén ontstaat
automatisch zodra je de kite oplaat (ideaal voor de kite in de lucht) en de ander zodra de kite in het water valt (ideaal voor waterstarten).
De verkrijgbare kleuren zijn blauw/rood/grijs, oranje/geel/zwart of blauw/geel/groen. De tas De tas en bar (met Fireball) hebben we al behandeld
in de vorige uitgave, zie Access kiteboard magazine nummer 5, 2016. In het kort: De tas is een van de beste uit de markt. Ruim en
stevig afgewerkt met tal van handige features. Het Fireball-systeem werkt uitstekend, het is snel, clean, eenvoudig en een verrijking voor
de markt. Maar de FX is beter te varen met de ‘gewone’ Quickloop om makkelijk en snel in en uit te hooken.
Dit is geen kite voor watjes! Er valt rustig mee te varen, maar als je wilt kun je er behoorlijk mee beuken. Als je bij het springen goed timet,
knal je bijvoorbeeld echt omhoog. De kite reageert snel en je hebt veel verticale lift. Bij loops moet je goed hard doortrekken. Niet twijfelen
dus: als je niet doortrekt stallt ie een beetje in het midden van de loop. Maar trek je goed door dan pikt ie je op en zet je zachtjes neer
op het water. De kite past perfect bij de vaarstijl van Nick. Die gaat ook hoog en maakt dan een grote wijde powerloop in plaats van een
laf snel loopje. Je kan de kite ook minder fel afstellen waardoor ie mellower wordt. Je kunt er prima mee unhooken. Na een valpartij blijft
de kite lang in de lucht en heb je tijd om je bar te pakken zonder dat de kite direct in het water valt. Het is dus een kite waarmee je als gevorderde kiteboarder lang mee kunt doorgroeien. Verder valt op dat de kite ook lekker golftrijdt. Goede drift waarbij de kite een beetje druk behoudt. Het depower-bereik is groot dus eenvoudig te houden als de wind toeneemt. De bardruk neemt wel wat toe maar deze kun je
nog wat lager krijgen door de setting aan te passen. Maar als je zoals Nick wilt varen doe je dat dan niet.